Türkiye Ziraat Odaları Birliği

Vatan Hürriyet Ekmek

ZOBİS
ZOBİS
Türkiye Ziraat Odaları Birliği > Haberler > TZOB, 2006-2007 üzüm kampanyasını Manisa'da başladı

TZOB, 2006-2007 üzüm kampanyasını Manisa'da başladı

TZOB, 2006-2007 üzüm kampanyasını Manisa'da başladı

2006-2007 ürünü çekirdeksiz kuru üzümün iyi bir fiyatla satılması için organize edilen “Üzüm Kampanyası”, Manisa Ziraat Odası'nda TZOB'un öncülüğünde başlatılmıştır.

Geçen yıl üreticilerimizin malını piyasaya dengeli arz etmesi sonucunda 0.90 YTL civarında olan üzüm fiyatları 1.70 YTL'ye kadar yükselmiştir. Bu yıl da üreticilerimize çekirdeksiz kuru üzümünü 1.60 YTL'den aşağıya satmamalarını öneriyoruz. Üreticilerimiz piyasaya mallarını dengeli arz ettiği takdirde bu fiyatların daha da yukarı çıkacağını tahmin ediyoruz. Deposu olmayan üreticilerimiz bu yıl da ürünlerini Odalarımızın gösterecekleri depolarda depolayabileceklerdir.
Üreticilerimize buradan sesleniyorum: Ürününe sahip çık; teşkilatına sahip çık; ülkene sahip çık.” Bu, genel ilkemiz olursa, herkes kazanacaktır. Tabii ki Ziraat Odalarımızdan da, son yıllarda beraberce artırdığımız hizmetlerimizin daha da hızlandırılmasını, genişletilmesini bekliyorum.
Ziraat Odalarımıza daha başarılı hizmetler, tüm çiftçilerimize bol ve bereketli ürünler dilerim.

4 Üzümünüzü, birden pazara indirmeyin.
4 Gerek iç gerekse dış piyasada
ürünümüz hak ettiği değeri bulacak.
4 Ziraat Odaları çiftçinin yanında

2006-2007 çekirdeksiz kuru üzüm kampanyası, Manisa Ziraat Odası'nda TZOB'un öncülüğünde başlatıldı.
TZOB Genel Başkanı Şemsi BAYRAKTAR, çekirdeksiz kuru üzümün dünya üretim ve ticaretinde söz sahibi olduğumuz geleneksel birkaç ürünümüzden birisi olduğunu belirterek, “Ülkemiz, dünya çekirdeksiz kuru üzüm ticaret hacminden yüzde 50'ye yakın pay alarak, dünya üzüm fiyatlarının oluşmasını sağlamakta ve ülkemizde ürettiğimiz üzümün yüzde 90'ı (200-250 bin ton) ihraç olup, 250 milyar dolar civarında döviz getirmektedir” dedi.
Ege Bölgesi'nde 100 bin ailenin geçimini sağlayan çekirdeksiz kuru üzümde geçen yıl Ziraat Odaları’nın yapmış olduğu kampanya ile üzüm fiyatlarının arttığını söyleyen BAYRAKTAR, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Bu sayede hem üreticilerimiz kazanmış hem de ülkemize fazla döviz girmiştir. Bu yüzden Egeli üreticilerimizi bir defa daha kutluyor ve tebrik ediyorum.
Hatırlayacağınız gibi TZOB geçen yıl üzüm maliyetini 1.15 YTL açıklamış ve üreticilere ürününü 1.50 YTL'den aşağı satmamalarını tavsiye etmiştir. Üreticilerimizin malını piyasaya dengeli arz etmesi sonucunda 0.90 YTL civarında olan üzüm fiyatları 1.70 YTL'ye kadar yükselmiştir.
Bu yıl Birliğimizin ve Odalarımızın diğer kuruluşlarla müşterek yapmış olduğu rekolte ve maliyet çalışmalarında geçen yıl gerçekleşen 200 bin tonluk rekoltede yüzde 15-20 arasında bir artış gözlenmektedir. Yani bu yıl gerçekleşecek olan rekolte ve Odalarımız tarafından 230-240 bin ton arası gerçekleşeceği düşünülmektedir. Ticaret Borsası ve ihracatçılara göre bu rakam 256 bin ton olarak gösterilmektedir. Aramızdaki 20 bin tonluk fark işletmelerin yüzde 7'lik fire hakkından meydana gelmektedir. (240.000 x % 7= 16.800 kg / 240.000+16.800 kg = 256.800 kg)
Bu yıl Odalarımızın ve Birliğimizin müştereken çıkarmış olduğu maliyet fiyatı da 1.23 YTL'dir. Bu yıl da üreticilerimize çekirdeksiz kuru üzümünü mutlaka Ticaret Borsalarına ve 1.60 YTL'den aşağıya satmamasını öneriyoruz. Manisa'da çekirdeksiz kuru üzüm müstahsil borsasını oluşturan Borsa Başkanımıza ve Yöneticilerine teşekkür ederiz.
Üreticilerimiz piyasaya mallarını dengeli arz ettiği takdirde bu fiyatların daha da yukarı çıkacağını tahmin ediyoruz. Çünkü ülkemizde yüzde 15-20 oranına rekoltede fazlalık olmasına rağmen dünya piyasalarında rakibimiz olan İran ve ABD'de yüzde 10-25 arasında rekolte düşüklüğü beklenmektedir. Ayrıca ABD'de dahili piyasasında yaş üzüm tüketimi arttığı için çekirdeksiz kuru üzüm ihracatı da azalmaktadır. Aynı zamanda stokları da azalmaktadır.
Tarımsal ürünlerin hepsinde yaşadığımız en büyük sorun müdahale kurumunun olmayışı ve fazla ürünü alacak stok müesseselerinin bulunmamasıdır. Tarım ürünlerinin pazarının serbest piyasa koşullarına bırakılması, hasat sonrası ürün arzının fazlalığı fiyat düşüşüne sebep olmaktadır. Üreticilerin kooperatifi olan Tariş Üzüm Birliği'ne hükümet tarafından yeterli müdahale alım desteği de verilmemektedir. Bazı yıllar DEFİF kredisi verilse bile bu kredinin faizi ve stok maliyeti Tariş'e yani siz üreticilere yüklenmektedir. Tariş yöneticileri geçen yıl harman zamanında numunelerini borsadan çekerek ve ürün fiyatlarını açıklamayarak kampanyamıza katkıda bulundukları için kendilerine teşekkür ediyoruz. Bu yıl da aynı davranışı göstermelerini bekliyoruz.
Geçen yıl Birliğimizin ve Odalarımızın yapmış olduğu kampanya sayesinde ve siz değerli üreticilerimizin kampanyaya sahip çıkmanız, gösterdiğiniz tavır ve dik duruşla Türkiye Cumhuriyeti tarihinde hiçbir hükümetin ve hiçbir kooperatifin bugüne kadar yapamadığını, serbest ekonomik piyasa şartlarında çekirdeksiz kuru üzüm fiyatını 0.90 YTL'den 1.70 YTL'ye çıkardık. Geçen yılki kampanya da üreticinin kendisinden ve teşkilatlarından başka dostu olmadığını açıkça ortaya çıkarmıştır.
Çekirdeksiz kuru üzümde 2006-2007 pazarlama sezonu başlarken üreticilerimizin ürünlerini Odalarımızın tavsiye fiyatlarından aşağı ve bizim maliyet fiyatlarımızı dikkate almayan alivreci ihracatçılara satmamalarını bir defa daha hatırlatmak istiyorum. Deposu olmayan üreticilerimiz bu yıl da ürünlerine Odalarımızın gösterecekleri depolarda depolayabileceklerdir. Üreticilerimiz, ürünlerini bu depolarda, sigortalı depolama imkanına sahip olacaklardır.
TZOB Çekirdeksiz Kuru Üzümde Müdahale Kurumu (Stok Müessesi) oluşumu için kanun teklifi hazırlıklarına başlamıştır. Önümüzdeki yıllarda Sivil Toplum Örgütleri’nin sağlayacağı kaynaklarla ve hükümetlerimizin çıkartacağı kanunlarla çekirdeksiz kuru üzümde sorunları üretici, sanayici, borsacı, ihracatçı, hükümet el ele çözmeyi planlıyoruz. Yalnız bu projemiz gerçekleşinceye kadar Tariş Üzüm Birliği faizsiz DEFİF kredisi ile desteklenmelidir ve kurulacak kurum adına müdahale alımı yapmalıdır. Sofralık yaş üzüm ihracatında destekler artırılarak devam etmeli, üzüm tanıtım ve tüketim kampanyaları da yaygınlaştırılmalıdır.