Türkiye Ziraat Odaları Birliği

Vatan Hürriyet Ekmek

ZOBİS
ZOBİS
Türkiye Ziraat Odaları Birliği > Haberler > Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi BAYRAKTAR

Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi BAYRAKTAR

Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi BAYRAKTAR


KİK Eş-Başkanı olarak seçildi

Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi BAYRAKTAR, KİK Başkanları olağanüstü toplantısında, 2006-2008 dönemi için Türkiye-AB KİK Eş-Başkanı olarak seçildi.
Genel Başkan BAYRAKTAR geçen Haziran ayında yapılan seçimden sonra yaptığı konuşmada;
“Nüfusun yaklaşık %30’luk bir kesimini temsil eden çiftçilerin, AB müzakere sürecinde en zorlu geçeceği bilinen tarım müzakerelerinde layıkıyla temsil edilmesi önem arz etmektedir. Bu süreçte Resmi Kurumlarımızla birlikte, 4 milyon çiftçimizin yanında, işverenimizin, işçilerimizin, memurumuzun ve esnafımızın da temsilcisi olarak, Başkanlığım döneminde, KİK'in kendisinden beklenen fonksiyonları yerine getirmesine ve tam üyelik için süreci kısaltmasına gayret edeceğim” dedi.


Karma İstişare Komitesi (KİK) nedir?
Türkiye-AB Karma İstişare Komitesi (KİK), 1963 yılında imzalanan Ankara Anlaşması’nın öngördüğü şekilde, Türkiye-Avrupa Topluluğu Ortaklık Konseyi'nin 9 Kasım 1992 tarihinde almış olduğu karar ve Türkiye-Avrupa Toplulukları Ortaklık Anlaşması'nın 27. maddesi çerçevesinde, Avrupa Birliği Ekonomik ve Sosyal Komitesi (ESK) ile Türkiye'deki muadil kuruluşlar arasında sosyal ve mesleki diyalogun kurumsallaştırılmasını teminen, 1995 yılında oluşturuldu.
KİK'in AB kanadında, Avrupa Ekonomik ve Sosyal Komitesi (EESC) bulunmaktadır.
Bu Komite 1975 tarihli Avrupa Ekonomik Topluluğu'nu kuran Roma Anlaşması'nın hükümleri içerisinde yer alan, Konsey ve Komisyona istişari bir organ olması için kurulmuş Karar Alma Statüsünde bir kuruluştur. Üye sayısı hali hazırda 317'dir.
Karma İstişare Komitesi'nin (KİK) Oluşumu:
İki taraflı bir kurum olan KİK'in AB tarafından ve Türkiye tarafından olmak üzere seçilmiş 2 Eş Başkanı vardır. Ayrıca her bir tarafı temsil eden 18'er üyeden oluşan KİK üyeleri Komite'de görev yapmaktadır.
KİK Türkiye Kanadı Üyeleri:
Türkiye kanadı, üç grup Sivil Toplum Kuruluşu üyelerinden oluşmaktadır.
1.Grup - İşverenler grubu
TOBB, TİSK
2. Grup - Çalışanlar
TÜRK-İŞ
HAK- İŞ
KAMUSEN
3. Grup Diğer Sosyal Kesimler
TZOB-Türkiye Ziraat Odaları Birliği
TESK
Dönüşümlü Üyeler:
TÜKODER- Tüketici Koruma Derneği,
TMMOB - Türkiye Mimar Mühendis Odaları Birliği
Türkiye Endüstri İlişkileri Derneği
KİK Türkiye kanadı sayısal olarak yaklaşık 12 milyon kişiyi temsil etmekte, coğrafi olarak ülkenin tamamında teşkilatlanmıştır. Toplumun her kesimi KİK üyeleri tarafından temsil edilmektedir.
KİK'in Görevleri:
Avrupa Birliği ile gerçekleştirilen Gümrük Birliği ile birlikte kurulan KİK, 10 yıldan beri çalışmalarını sürdürmekte ve hedefi AB üyeliği olan bu yolculukta sivil toplum platformu olarak, AB müktesebatına uyumla ilgili çeşitli alanlarda raporlar hazırlayarak, fikirler beyan ederek, eksikleri ortaya koyarak, AB'nin ve Türkiye'nin resmi kurumlarının dikkatlerini belirlenen bu önemli konular üzerine çekmektedir. Türkiye'nin AB'ye entegrasyonunun kolaylaştırılması amacıyla her iki tarafın ekonomik ve sosyal çevreleri arasında diyalog ve yakınlaşma tesis edilmesi KİK'in görevleri arasındadır.
KİK'in Türk ve AB Ekonomik ve Sosyal Çevreleri arasında diyalog ve yakınlaşmanın tesis edilmesi görevi de bulunmaktadır.
KİK'in Faaliyetleri:
Yılda iki olağan toplantı yapılmaktadır. Her toplantı bir tarafın sınırları içerisinde dönüşümlü olarak yapılmaktadır, bu yıl yapılan 21. KİK toplantısı 13-14 Temmuz 2006 tarihleri arasında Kayseri'de yapılacaktır.
AB-Türkiye ilişkilerinin çeşitli alanlarında ortak raporları hazırlamaktadır. Ekonomik ve Sosyal Gelişmeleri konu alan özel oturumlar düzenlenmektedir. Bu durumda Türkiye tarafının yeni dönemde yapacağı açılımlar ve planlar KİK Türkiye kanadının temsil edildiği tüm sosyal kesimlerin katkılarıyla oluşturulacaktır.
2007-2008 program taslağı hazır olmamakla birlikte, yeni dönemde programda yer alması muhtemel konular şunlardır.
• Öncelikle vize konusunun çözümlenmediği, dolayısıyla sonuç alıncaya kadar vizenin görüşülmesine devam edileceği, gerekli girişimlerin yapılacağı, yeni yöntemler geliştirilebilirse bu yöntemleri kullanarak vize ile ilgili AB'nin direncini azaltmak veya yumuşatmak için çaba sarf edilecek,
• Türkiye'nin en büyük sivil toplum platformu olarak, KİK'in Türkiye kanadının müzakere sürecinde, müzakere başlıklarından sosyal kesimleri ilgilendiren başlıklar itibariyle müzakerelere katılması ve görüşlerini bildirmesi önem arz etmektedir. Bu görüş ve fikirlerin gerek AB Komisyonu yetkilileri tarafından daha fazla itibar göreceği, gerek Müzakerelere katılan Türk yetkililerin yükünü biraz daha hafifleteceği düşünüldüğünde önemi açıkça görülecektir.
Bu itibarla yeni dönemde bu konuda ısrarcı olmaya devam edilecektir.
• Ekonomik ve Sosyal Konseyin, Ortaklık Anlaşması ve ILO sözleşmelerinin etkili uygulamaları itibariyle, Türkiye'nin eyleme koyduğu reformların izlenmesinin sürdürülmesine yeni dönemde devam edilecektir.
• İstihdamın artırılması, ekonomik gelişmenin istikrarlı bir şekilde devamına yönelik çalışmalarının sürdürülmesi ve bu alandaki edinilen bulguların hükümet yetkililerine iletilmesi,
• Kadınların sosyal ve ekonomik pozisyonunun toplum içerisinde iyileştirilmesine yönelik eğitim, sağlık ve sosyal güvenlik çalışmalarının devamı için etkili bir sivil toplum diyalogu tesis edilmesi,
• Sürdürülebilir kırsal kalkınma amacıyla kırsal kesimlerin eğitimi, çalışma koşullarının iyileştirilmesi, sosyal güvenliğin kırsalda yaygınlaştırılması, istihdamın artırılması, göçün önlenmesi konularında daha detaylı çalışmalar ve etkili raporlar hazırlanması,
• Tarım kesiminde faaliyet gösteren çiftçilerin, çalışma koşulları, sosyal güvenlikleri, eğitim, mesleki bilgi ve iyi tarım uygulamaları gibi yenilikleri takip etmeleri ve faydalanmaları için yeni dönemde raporlar hazırlanması ve ekonomik seviyelerini artırmaya, AB'nin çevre ve kırsal kalkınma önlemlerini öğrenmelerine yönelik çiftçi diyalogunun geliştirilmesi çalışmalarının yeni programda yer alması uygun mütalaa edilmektedir.
Bunların dışında geliştirilmesi beklenen alanlar kapsamında aşağıdaki konuların da yeni dönem programında yer alması söz konusu olabilecektir.
• Gümrük Birliğinin aksayan yönlerinin düzeltilmesi,
• Yabancı yatırımların etkin bir kalkınma için teşviki,
• Bölgesel farklılıkların giderilmesine yönelik çalışmalar,
• Daha gelişmiş iş güvenliği ve sağlığının tesisi,
• Lizbon stratejisi çerçevesinde ekonominin güçlendirilmesi, istihdamın artırılması için Araştırma ve Geliştirme Faaliyetleri,
• Sivil Toplum Kuruluşlarının kapasitelerinin güçlendirilmesi, iletişim ağı ve eğitimin yaygınlaştırılması.