Bayraktar, SGK Yönetim Kurulu’na yeniden seçildi


-Bayraktar, SGK Yönetim Kurulu’na yeniden seçildi

-TZOB Genel Başkanı, SGK Yönetim Kurulu Üyesi Şemsi Bayraktar, tarımda kendi nam ve hesabına çalışanlar grubunun tek adayı olarak girdiği seçimde, yeniden Yönetim Kurulu üyeliğine seçildi

Bayraktar, görevi esnasında, çiftçi menfaatlerinin korunması için bir takım kanuni düzenlemelerin çıkarılması, çiftçinin sosyal güvenlikle ilgili sorunlarının çözümü ve SGK merkezlerinin açılması konularında büyük gayret gösterdi

 

Ankara – 26.12.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) Yönetim Kurulu Üyesi Şemsi Bayraktar, tarımda kendi nam ve hesabına çalışanlar grubunun tek adayı olarak girdiği seçimde, yeniden SGK Yönetim Kurulu üyeliğine seçildi.

SGK 5. Olağan Genel Kurulu, Ankara’da SGK Merkezi’nde yapıldı. SGK Yönetim Kurulu Üyesi Şemsi Bayraktar, görevi esnasında, çiftçi menfaatlerinin korunması için bir takım kanuni düzenlemelerin çıkarılması, çiftçinin sosyal güvenlikle ilgili sorunlarının çözümü ve SGK merkezlerinin açılması konularında büyük gayret gösterdi.

 

-Bayraktar döneminde çiftçi lehine yapılanlar-

 

Şemsi Bayraktar’ın görev döneminde;  

Ziraat Odalarının ve çiftçilerin talebi üzerine birçok ilçede SGK merkezi açılmasına katkı sağladı. Böylece çiftçiler, SGK ile ilgili iş ve işlemlerini ilçelerde yapma imkanına sahip oldular.

6111 sayılı Kanunla sattıkları ürün bedelleri üzerinden 1994 yılından bu yana BAĞ-KUR prim kesintisi yapılan, Ziraat Odası’na da kayıtlı çiftçilere geriye yönelik yapılandırma hakkı getirildi ve emekli olmaları sağlandı.

Ancak kadın çiftçiler, 2003 yılından önceki dönemler için aile reisi olmamaları nedeniyle borçlanamadılar. 2012 yılında bu mağduriyet giderildi ve emekli olmaları sağlandı. Kadın çiftçilerin, hak kazandıkları döneme ait borçları yapılandırılırken, bu borçları için gecikme cezası ve gecikme zammı da ödemediler.

65 yaş ve üzeri çiftçiler, talep etmeleri halinde, tarım BAĞ-KUR’u primi ödemelerinden muaf oldular.

Yine tarım BAĞ-KUR’undan emekli olup da çiftçilik yapmaya devam eden çiftçilerin emekli maaşlarından sosyal güvenlik destek primi kesintisi kaldırıldı.

Çiftçilerin sattıkları ürün bedelleri üzerinden alınan yüzde 5 oranındaki tarım BAĞ-KUR’u prim kesintisi, 1 Ocak 2014 tarihinde, sadece borcu olan çiftçilere ve borcu oranında yapılmak üzere yüzde 2’ye indirildi.

Ayrıca çiftçi muafiyeti kapsamında, diğer bir statüde çalışıyor ise Kurumdan kesinti muafiyet belgesi almaları halinde, sattıkları ürün bedelleri üzerinden alınan tarım BAĞ-KUR’u kesintisi kaldırıldı.

Çiftçilere diğer sigortalılık statülerine tabi olma durumunda çiftçiliğine devam etme imkanı tanındı.

Ziraat Odalarına, kendi nam ve hesabına bağımsız çalışanları bildirmemekten dolayı kesilen idari para cezaları silindi.

Tarım BAĞ-KUR’lu kadın çiftçilere doğum borçlanması imkanı getirildi. Düzenlemeyle 3 çocuğu olan kadın çiftçilere 6 yıla kadar borçlanma imkanı sağlandı.

Genel sağlık sigortası ve sigorta prim borçlarına yapılandırma hakkı getirildi.

SGK Başkan Yardımcısı Cevdet Ceylan’ın Divan Başkanı seçilmesinin ardından Yönetim Kurulu seçimine geçildi.

Yapılan oylama sonucu, Şemsi Bayraktar, tarımda kendi nam ve hesabına çalışanlar grubunun temsilcisi olarak SGK Yönetim Kurulu’na seçildi.

SGK Yönetim Kurulu’nda, Başar Ay işveren, Salih Kılıç işçi, Hüseyin Rahmi Akyüz kamu görevlileri, Bendevi Palandöken tarım dışında kendi nam ve hesabına çalışanlar, Kazım Ergün emekliler temsilcisi olarak yer aldılar.

ÇKS ve destek başvurularında son gün 31 Aralık…


-TZOB Genel Başkanı Bayraktar:

-“Çiftçi kayıt sistemi ve destek başvuruları için tanınan süre 31 Aralık Pazartesi günü mesai bitiminde sona erecek”

-“Çiftçilerimizin yoğunluk yaşanabileceği ihtimalini göz önünde bulundurarak bir an önce kayıtlarını yaptırmalarında fayda var”

-“2018 yılı tarım destekleri kapsamında verilen, küçük aile işletmesi, fındık alan bazlı gelir, bombus arısı ve toprak analizi desteği başvuruları da yine 31 Aralık Pazartesi günü sona erecek”

-“ÇKS kaydı yaptırmak ve desteklerden faydalanmak isteyen çiftçilerimizin bağlı oldukları Tarım ve Orman il veya ilçe müdürlüklerine şahsen veya yasal temsilcisi aracılığıyla başvurmaları gerekiyor”

 

Ankara – 23.12.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, çiftçi kayıt sistemi ve destek başvuruları için tanınan sürenin 31 Aralık Pazartesi günü mesai bitiminde sona ereceğini bildirerek,Çiftçilerimizin yoğunluk yaşanabileceği ihtimalini göz önünde bulundurarak bir an önce kayıtlarını yaptırmalarında fayda var” diye konuştu.

Bayraktar, yaptığı açıklamada, yönetmeliğe göre 30 Haziran tarihinde sona eren çiftçi kayıt sistemi (ÇKS) başvuru süresinin Türkiye Ziraat Odaları Birliği’nin girişimleri ile 31 Aralık Pazartesi gününe kadar uzatıldığını hatırlattı.

2018 yılı tarım destekleri kapsamında verilen, küçük aile işletmesi, fındık alan bazlı gelir, bombus arısı ve toprak analizi desteği başvurularının da yine 31 Aralık Pazartesi günü sona ereceğini belirten Bayraktar, şöyle devam etti:

“2018 yılı için belirlenen, küçük aile işletmeleri desteği dekar başına 100 lira, fındık alan bazlı gelir desteği dekar başına 170 lira, bombus arı kullanım desteği koloni başına 60 lira, toprak analiz desteği ise analiz başına 40 liradır. Çiftçilerimizin bu desteklerden yararlanabilmeleri için başvuruda bulunmaları gerekmektedir.”

 

-Tarımsal destekler-

 Bayraktar, tarımsal desteklerden faydalanmak isteyen çiftçilerin sağlaması gereken şartları şöyle sıraladı:

Küçük aile işletmesi desteği: Bitkisel üretim yapan küçük aile işletmesi desteği, ÇKS’ye kayıtlı ve beş dekar ve altında alanda faaliyet yapan çiftçilerimize verilecek. Yaş çay ve fındık ürünleri hariç, açıkta ve/veya örtüaltı ünitelerinde meyve, sebze, süs bitkisi ile tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliği yapan kişiler destekten faydalanabilecek.

Fındık alan bazlı gelir desteği: Destek, Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenen ve ruhsat verilen alanlarda fındık üretimi yapan fındık kayıt sistemine kayıtlı çiftçilerimize verilmektedir. Toplam alanı bir dekarın altında olan ruhsatlı fındık alanlarına destek ödemesi yapılmamaktadır.

Bambus arısı kullanım desteği: Destek, Örtüaltı Kayıt Sistemi’ne (ÖKS) kayıtlı üreticilere, Bakanlıkça bombus arısı üretim izni verilmiş işletmelerden veya bu işletmelerin bayilerinden, o yıla ait üretim sezonu boyunca bombus arı kolonisi satın alarak kullanmaları halinde yapılmaktadır.”

Bayraktar, ÇKS kaydı yaptırmak ve desteklerden faydalanmak isteyen çiftçilerin bağlı oldukları Tarım ve Orman il veya ilçe müdürlüklerine şahsen veya yasal temsilcisi aracılığıyla başvurmaları gerektiğini belirtti.

21 Aralık Dünya Kooperatifçilik Günü…

-21 Aralık Dünya Kooperatifçilik Günü…

-TZOB Genel Başkanı Bayraktar:

-“Kooperatif pazar payı yalnızca yüzde 2 olan Türkiye, Avrupa ülkelerinin oldukça gerisinde kalmıştır”

-“Bu oran Hollanda’da yüzde 83, Finlandiya’da yüzde 79, İtalya’da yüzde 55, Fransa’da ise yüzde 50’dir”

-“Kooperatifleri ve üretici birliklerini güçlendiremezsek, üretici ile tüketici arasında 5 kata varan fiyat farkını düşüremez, arz-talep dengesini koruyamayız”

-“Tarımda örgütlenmeyi sağlarsak üretici de tüketici de kazanır”

-“Ülkemizde çok sayıda kooperatif olsa da etkinlikleri sınırlıdır”

-“Kooperatiflerin ülkemizde istenilen seviyeye gelebilmesi için kooperatifleşme teşvik edilmeli, kooperatifler mali yönden güçlendirilmeli ve desteklenmelidir”

 

Ankara – 20.12.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Türkiye’de çok sayıda kooperatif olmasına rağmen, etkinliklerinin sınırlı olduğunu bildirerek, “Kooperatif pazar payı yalnızca yüzde 2 olan Türkiye, Avrupa ülkelerinin oldukça gerisinde kalmıştır. Bu oran Hollanda’da yüzde 83, Finlandiya’da yüzde 79, İtalya’da yüzde 55, Fransa’da ise yüzde 50’dir” dedi.

Bayraktar, 21 Aralık Dünya Kooperatifçilik Günü dolayısıyla yaptığı açıklamada, Birleşmiş Milletlerce 2018 yılı Kooperatifçilik Günü’nün temasının “sürdürülebilir tüketim ve mal ve hizmet üretimi” olarak belirlendiğini belirtti.

Birleşmiş Milletler’in sürdürülebilir kalkınma hedeflerinden 12’ncisinin “sorumlu tüketim ve üretim hedefi” olduğunu hatırlatan Bayraktar, “Kooperatifçilik Günü için belirlenen temanın bu hedefe ulaşılmasına katkı sağlayacağına inanıyoruz” dedi.

            Kooperatiflerin halk odaklı, herkese açık ve gönüllü ortakların demokratik kontrolüyle yürütüldüğünü ifade eden Bayraktar, “Kooperatifler, sürdürülebilir ve esnek toplumlar oluşturulması konusunda deneyime sahiplerdir. Tarımsal kooperatiflerin sürdürülebilir uygulamalarla ürün yetiştirmekte ve toprağın uzun ömürlü olmasını sağlamak için çalışmaktadırlar” diye konuştu.

 

-“Ülkemizde kooperatiflerin etkinlikleri sınırlıdır”-

 

Üretici birlikleri ve kooperatiflerin ülkemizde yeterince fonksiyonel olmadığını söyleyen Bayraktar, “kooperatifleri ve üretici birliklerini güçlendiremezsek, üretici ile tüketici arasında 5 kata varan fiyat farkını düşüremez, arz-talep dengesini koruyamayız. Tarımda örgütlenmeyi sağlarsak üretici de tüketici de kazanır” diye konuştu.

Bayraktar, kooperatiflerin, tarım sektöründe ekonomik ve sosyal açıdan en önemli örgütlenme biçimlerinden biri olduğunu belirtti. Dünyada 145 ülkede 1 milyarın üzerinde ortak ve müşteriye sahip 2,6 milyon kooperatif bulunduğunu belirten Bayraktar, şöyle devam etti:

“Dünya nüfusunun yedide biri kooperatif üyesidir. Dünyada çalışan nüfusun yüzde 9,46’sı kooperatifler ve kooperatiflerin faaliyet alanlarında istihdam edilmektedir. AB ülkelerinde 250 bin kooperatif bulunmaktadır. AB nüfusunun üçte biri, 163 milyon kişi bu kooperatiflere üyedir. Yine bu kooperatifler 5,4 milyon kişiye istihdam sağlamaktadır.

Ülkemizde yaklaşık 7,5 milyon kooperatif ortağı varken bu rakam Fransa’da 26,1 milyon, Almanya’da 22,2 milyon Hollanda’da 16,9 milyon, İngiltere’de 14,9 milyon ve İtalya’da 12,6 milyona ulaşmaktadır. Dünyada en yaygın kooperatif türü ise tarım kooperatifleridir. Ülkemizde tarımsal faaliyet gösteren kooperatif sayısı 13 bin dolaylarında iken, ortak sayısı ise yaklaşık 4 milyondur.

30 bin kooperatifin üye olduğu Avrupa Birliği Tarım Kooperatifleri Birliği’nin (COGECA) yaklaşık 9 milyon çiftçi ortağı, 600 binden fazla çalışanı bulunmaktadır. 210 milyar Euro ciro yapan COGECA’ya bağlı kooperatifler genel olarak tarımsal girdilerin temininde yüzde 50’den fazla, tarımsal ürünlerin işlenmesi ve pazarlanmasında ise yüzde 60’dan fazla pazar payına sahiptir.”

 

-“Kooperatiflerin mali yönden güçlendirilmesi ve desteklenmesi”-

 

Kooperatiflerin ülkemizde istenilen seviyeye gelebilmesi için kooperatifleşmenin teşvik edilmesi, kooperatiflerin mali yönden güçlendirilmesi ve desteklenmesi gerektiğini bildiren Bayraktar, şöyle devam etti:

“Kooperatifçilik, ortak çalışma ve yardımlaşma anlamına gelen ‘imece’ usulü çalışma şekliyle kültürümüzün bir parçasıdır. Kooperatiflerin ülkemizde istenilen seviyeye gelebilmesi için kooperatifleşme teşvik edilmeli, kooperatifler mali yönden güçlendirilmeli ve desteklenmelidir.

Küçük işletmelerin çok yoğun olduğu tarımsal yapımızda ekonomik örgütlenme yetersiz kalmış, başta kooperatifler olmak üzere tarımsal örgütler arasında yeterli koordinasyon sağlanamamıştır.

Kooperatiflerde iç denetlemenin daha işlevsel bir yapıya kavuşturulması, dış denetlemenin ise bağımsız, yetkili özel şirketler tarafından yapılması önem taşımaktadır.

Kooperatifçilikte temel sorunlardan birini oluşturan eğitim eksikliğinin giderilmesi için eğitim ve Ar-Ge faaliyetlerini yürütecek bir kurumsal yapının oluşturulması gerekmektedir.

Kooperatiflerin etkin bir çalışma düzenine sahip olmayışları Türk tarımının pazarlama sorunlarının başında gelmektedir. Kooperatiflerin ekonomik örgütlenmeler olarak ürün pazarlanmasına odaklanmaları gerekmektedir.”

TZOB sahada çiftçiyle buluşuyor…


-TZOB sahada çiftçiyle buluşuyor…

-TZOB Genel Başkanı Bayraktar:

-“Veteriner hekim ve ziraat mühendislerinden oluşan teknik müşavirlerimiz, çiftçilerimizle bir araya geliyor, tarım ve hayvancılıkta yaşanan sorun ve beklentileri en doğru ağızdan dinliyor”

-“Üreticilerimizin bu süreçte yaşadığı sorunları, temsilcileri Ziraat Odası başkanlarımızdan dinlemek, çözüm önerilerini tespit etmek amacıyla bölge toplantıları da düzenledik”

-“Deneyimli veteriner ve mühendislerden oluşan ekiplerimiz gittikleri il ve ilçelerde valiler, kaymakamlar, tarım ve orman il müdürleri başta

olmak üzere birim amirleriyle de buluşuyor, çiftçilerimizin sorunlarını doğrudan aktarıyorlar, çalışmalar, projeler hakkında bilgi alıyorlar”

-“Teknik gezilerin ardından hazırlanacak raporlarda çiftçilerimizin Ziraat Odalarından beklentileri de geniş yer tutacak”

-“TZOB ve Ziraat Odaları olarak, bütün gücümüzle çiftçilerimizin yanında olmaya, onların sorunları için gece gündüz çalışmaya devam edeceğiz

 

Ankara – 09.12.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Teknik Müşavirleri sahada üreticiyle buluşuyor.

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, veteriner hekim ve ziraat mühendislerinden oluşan teknik müşavirlerin çiftçilerle bir araya geldiğini, tarım ve hayvancılıkta yaşanan sorun ve beklentileri en doğru ağızdan dinlediklerini bildirdi.

Bayraktar, ülke geneline yayılan 765 adet Ziraat Odası’nın Türk çiftçisinin hizmetinde olduğunu belirtti. Ziraat Odaları yöneticilerinin katılımıyla Eylül ve Ekim aylarında bölge toplantıları düzenlendiğini ve bu toplantılarda çiftçilerin sorunlarının masaya yatırıldığını anlatan Bayraktar, şöyle devam etti:

“Kurdaki dalgalanmalar nedeniyle girdi maliyetlerinde oluşan fiyat artışları, çiftimizin üretim yapmasını zorlaştırdı. Üreticilerimizin bu süreçte yaşadığı sorunları, temsilcileri Ziraat Odası başkanlarımızdan dinlemek, çözüm önerilerini tespit etmek amacıyla bölge toplantıları düzenledik. 9 bölge toplantımızdan ikisine, Ege ve Marmara bölge toplantılarına Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ve bakanlık bürokratları da katıldı. Toplantılarda, Türkiye’nin dört bir yanından gelen Ziraat Odası Başkanlarımız, bölgelerindeki, illerindeki çiftçi sorunlarını aktardılar. Bu görüşleri birer rapor haline getirdik.”

 -“Teknik müşavirler sorunları yerinde tespit ediyor”-

 Bayraktar, Ankara’da toplantılar sürerken, veteriner hekim ve ziraat mühendislerinden oluşan TZOB teknik müşavirlerinin ise sahada bizzat çiftiyle buluştuğunu, sorunları yerinde tespit ettiğini bildirdi. Teknik müşavirlerin 22 Ekim tarihinde başlayan teknik gezilerinin devam edeceğini belirten Bayraktar, “Deneyimli veteriner ve mühendislerden oluşan ekiplerimiz gittikleri il ve ilçelerde valiler, kaymakamlar, tarım ve orman müdürleri başta olmak üzere birim amirleriyle buluşuyor, çiftçilerimizin sorunlarını doğrudan aktarıyorlar, çalışmalar, projeler hakkında bilgi alıyorlar” diye konuştu. 

Teknik ekibin Ziraat Odaları faaliyetlerini de yerinde incelediğini anlatan Bayraktar, “Odalarımızın mevcut kaynaklarını en verimli şekilde nasıl kullanabilecekleri ve bu kaynakları nasıl geliştirebilecek konusunda fikir paylaşımında bulunuyorlar. Teknik gezilerin ardından hazırlanacak raporlarda çiftçilerimizin Ziraat Odalarından beklentileri de geniş yer tutacak” bilgisini paylaştı.

Çiftçilerin teknik personeli ilgiyle karşıladığını, tüm sorunlarını içtenlikle paylaştığını belirten Bayraktar, “Türk çiftçisi dünyanın en fedakâr, en kanaatkâr ve en becerikli çiftçisidir. Kendisine yardımcı olmak amacıyla, işini severek ayağına geleni, her zaman el üstünde tutmuştur. Bizler de onlara layık olmak için çalışıyoruz. TZOB ve Ziraat Odaları olarak, bütün gücümüzle çiftçilerimizin yanında olmaya, onların sorunları için gece gündüz çalışmaya devam edeceğiz. Çalışmalara katılan tüm Ziraat Odaları başkanları, yöneticileri, personeli ve teknik ekibimize başarılar diliyorum” diye konuştu.

Veteriner hekim ve ziraat mühendislerinden oluşan TZOB teknik müşavirleri, çalışma kapsamında 8 ilin, Antalya, Burdur, Düzce, Erzurum, Kayseri, Manisa, Sivas ve Trabzon’un hemen bütün ilçelerinde gerçekleştirdikleri teknik gezilerini tamamladılar. Bayraktar, teknik ekibin gezilerine devam edeceğini bildirdi.

Karacabey’de Ziraat Odaları toplantısı

-Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli:

-“Köylerde gençlerin kalması için Bağ-Kur primlerinin ödenmesi dahil bakanlık olarak her ne gerekiyorsa yapmaya hazırız”

-“Son dönemde hızlı bir şekilde artan döviz kurlarından dolayı gübre, yem, ilaç fiyatları arttı”

-“Sizlerin adına baskı kuruyoruz. ‘Tamam bir iki ay döviz kurlarıçok arttı ama şimdi geriye geldi. Hadi bunları düşürün’ diyoruz”

-TZOB Yönetim Kurulu Üyesi Hüseyin Darcan’ın moderatörlüğünü yaptığı toplantıya, Bursa’daki Ziraat Odası Başkanları, yönetim kurulu ve meclis üyeleri katıldı

 

Karacabey/Bursa – 07.12.2018 – Bursa’nın Karacabey Ziraat Odası’nda Ziraat Odası Başkanları, meclis üyeleri ve çiftçilerin katıldığı Ziraat Odaları toplantısı yapıldı.

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, Türkiye Ziraat Odaları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Hüseyin Darcan’ın moderatörlüğünü yaptığı toplantıdaki konuşmasında, köylerde gençlerin kalması için Bağ-Kur primlerinin ödenmesi dahil bakanlık olarak her ne gerekiyorsa yapmaya hazır olduklarını belirtti. Bakanlık olarak köylünün dertlerini dinleyip çözmek için ne gerekiyorsa yapacaklarını bildiren Pakdemirli, şunları söyledi:

“Bugün itibarıyla toprağı ve suyu artık birlikte idare edeceğiz. Problemleri yerinde çözüyor olacağız. Buğday ve arpada 5 kuruş olan desteği 10 kuruşa çıkardık. Dünya fiyatlarıyla alacağımıza dair söz verdik, buğday ve arpadaki gübre desteğini de 4 liradan 8 liraya çıkardık. Tane zeytine de zeytinyağına verilen teşvike benzer bir teşvik verilmesi için çalışacağız.”

Pakdemirli, toplantıda, Tarım İl Müdürlüğünün düzenlediği eğitim kursunu tamamlayan çiftçilere sertifikalarını da verdi.

 

-Karacabey Ziraat Odası’nın yeni hizmet binası açıldı-

 

Toplantıdan önce, Karacabey Ziraat Odası’nın yeni hizmet binası da Bakan Pakdemirli tarafından açıldı. Pakdemirli, açılışta yaptığı konuşmada, Ziraat Odalarının, sivil toplum kuruluşlarının daha güçlü olması gerektiğini söyledi.

Bekir Pakdemirli, son dönemde enflasyona karşı mücadele verildiğine değinerek sözlerini şöyle sürdürdü:

“Çiftçi çok çok çalışır, az az kazanır. Bunun genel kanunu ne yazık ki böyle. Son dönemde hızlı bir şekilde artan döviz kurlarından dolayı gübre, yem, ilaç fiyatları arttı. Bunların hepsini biliyoruz. Gün be gün bütün üreticilerin üzerinde inanın sizlerin adına baskı kuruyoruz. ‘Tamam bir iki ay döviz kurları çok arttı ama şimdi geriye geldi. Hadi bunları düşürün’ diyoruz. Olmazsa olmazımız, Türkiye’nin üretimi, sizlerin üretmeniz. Bir ülkede tarım, savunma kadar önemli. Her şeyiniz olabilir, uçağınız, roketleriniz, hatta uzay mekiğiniz olabilir ama buzdolabı boşsa bunun bir anlamı yok.”

Karacabey Ziraat Odası Başkanı Erhan Erdem’in açış konuşmasını yaptığı programa ve Ziraat Odaları toplantısına, Bursa Valisi Yakup Canbolat, TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanı ve Ak Parti Bursa Milletvekili Hakan Çavuşoğlu, Ak Parti Bursa Milletvekilleri Efkan Ala, Osman Mestan, Mustafa Esgin, Zafer Işık, Refik Özen, Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Akif Özkaldı, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, Türkiye Ziraat Odaları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Hüseyin Darcan,  Karacabey Kaymakamı Yusuf Gökhan Yolcu, Karacabey Belediye Başkanı Ali Özkan, AK Parti İl Başkanı Ayhan Salman, Bursa’daki Ziraat Odası Başkanları, yönetim kurulu ve meclis üyeleri ve çok sayıda vatandaş katıldı.

5 Aralık Dünya Toprak Günü


-TZOB Genel Başkanı Bayraktar:

-“Ülkemiz topraklarını verimli kullanamıyoruz”

-“Arazi toplulaştırma çalışmalarını tamamlamalı, tarım arazilerinin yanlış ve amaç dışı kullanımına engel olmalıyız”

-“Her yıl binlerce dekar verimli birinci ve ikinci sınıf tarım arazisi konut, sanayi ve turizm yapılaşmaları, karayolu yapımı nedeniyle kaybediliyor”

-“Erozyon nedeniyle kaybedilen toprak her yıl 1,4 milyar tonu buluyor”

-“Tarım arazilerimiz bilinçsiz sulama nedeniyle tuzlulaşmakta, çoraklaşmaktadır”

-“Tahrip edilmiş bir arazinin eski haline dönüşümünün sağlanması, hem pahalı hem de başlangıçtaki üretim düzeyine ulaşması zordur”

-“Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak, arazi parçalanmasının önüne geçecek 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanım Kanununun çıkmasını çok önemsedik, çıkması için her türlü desteği verdik”

-“Kanun, etkili bir şekilde uygulanırsa, Tarım ve Orman Bakanlığımız da arazi toplulaştırma çalışmalarını tamamlarsa arazilerimizi daha verimli kullanabiliriz”

-“Toprak Korumu Kurulları, çok etkin ve verimli arazileri koruyacak şekilde çalıştırılmalıdır. Ziraat Odalarımızın temsilcilerinin bu kurullarda görev yapması bir zorunluluk olmalıdır”

 

Ankara – 05.12.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, toprağın, insan yaşamının vazgeçilmezi, çiftçilerin geçimlerini sağladığı ekmek tekneleri olduğunu bildirerek, “ne yazık ki ülkemiz topraklarını verimli kullanamıyoruz. Arazi toplulaştırma çalışmalarını tamamlamalı, tarım arazilerinin yanlış ve amaç dışı kullanımına engel olmalıyız” dedi.

Bayraktar, 5 Aralık Dünya Toprak Günü dolayısıyla yaptığı açıklamada, kentleşme ve sanayileşme sürecinin iyi yönetilemediğini, her yıl binlerce dekar verimli birinci ve ikinci sınıf tarım arazisinin konut, sanayi ve turizm yapılaşmaları, karayolu yapımı nedeniyle kaybedildiğini belirtti.

 

-“Yasal düzenlemeler ödünsüz uygulanmalı”-

Ülke topraklarının yüzde 63’ünde şiddetli ve çok şiddetli, yüzde 20’sinde orta ve yüzde 7’sinde ise hafif derecede erozyon görüldüğünü, erozyon nedeniyle kaybedilen toprağın her yıl 1,4 milyar tonu bulduğunu söyleyen Bayraktar, şöyle devam etti:

İşlenen tarım alanlarının yüzde 59’u, çayır-mera alanlarının yüzde 64’ü, orman-maki alanlarının ise yüzde 54’ü çeşitli derecelerde erozyona maruz kalıyor. Ülkemiz tarım arazilerinin erozyondan, çölleşmeden korunmasına yönelik yasal düzenlemeler yeterince mevcuttur. Ancak önemli olan bu yasal düzenlemelerin ödünsüz uygulanmasıdır.

Diğer taraftan tarım arazilerimiz bilinçsiz sulama nedeniyle tuzlulaşmakta, çoraklaşmaktadır. GAP projesi uygulamaya geçmeden önce yörede 10 bin hektar civarında olan çoraklaşma, uygulamadan sonra 60-70 bin hektara ulaşmıştır. Bunun da nedeni ‘çok su çok ürün verir’ anlayışından kaynaklanan bilinçsiz sulamadır.

Ayrıca yeterli önlemleri almadığımız, arıtma tesisi yatırımlarını tam olarak yapmadığımız, çevreye dikkat etmediğimiz için toprak ve su kaynaklarını sadece ülkemizde değil tüm dünyada kirlettik.

Şunu unutmamak gerekli ki tahrip edilmiş bir arazinin eski haline dönüşümünün sağlanması, hem pahalı hem de başlangıçtaki üretim düzeyine ulaşması zordur. Bu manada çiftçilerimize verilecek olan eğitimler önemlidir.”

 

-“Hem parselleri hem işletmeleri büyütmekten başka çaremiz yoktur”-

Ülkemizde tarım arazilerinin verimli bir şekilde kullanılmadığını söyleyen Bayraktar, 1926 yılında İsviçre’den alınıp uygulanan Medeni Kanunu’nun mirasla ilgili hükümleri nedeniyle arazilerin küçük ve çok parçalı hale geldiğini söyledi. Medeni Kanun hükümlerinin değişmeden 2000’li yıllara kadar uygulandığını hatırlatan Bayraktar, şöyle devam etti:

“Sonuçta, sistem, 81 milyon nüfusun 40 milyondan fazlasının tarla sahibi olduğu, 3,2 milyon işletmenin, 32,5 milyon parselin bulunduğu, ortalama işletme büyüklüğünün 61 dekara indiği, işletmelerin ortalama 10 parselden oluştuğu içinden çıkılmaz bir yapıya dönüşmüştür. Böyle bir yapıda verimli bir üretimden bahsedilemez.

Bugün Türkiye’nin üçte birinden daha küçük İngiltere’de işletme büyüklüğü 538 dekar, Türkiye’nin üçte ikisi kadar olan Fransa’da 521, İspanya’da 240, Türkiye’nin yarısından küçük olan Almanya’da 457 dekardır. Konya büyüklüğünde 17 milyondan fazla nüfusa sahip Hollanda’da işletme büyüklüğünü son 50-60 yılda 100 dekardan 250 dekara çıkarmıştır.

Hal böyleyken, bizim de hem parselleri hem işletmeleri büyütmekten başka çaremiz yoktur. Bundan dolayı, Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak, arazi parçalanmasının önüne geçecek 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanım Kanununun çıkmasını çok önemsedik, çıkması için her türlü desteği verdik. Kanun, etkili bir şekilde uygulanırsa, Tarım ve Orman Bakanlığımız da arazi toplulaştırma çalışmalarını tamamlarsa arazilerimizi daha verimli kullanabiliriz. Öncelikle, 6,15 milyon hektara ulaştırılan toplulaştırma çalışmalarının hızla bitirilmesi,

14,3 milyon hektara ulaştırılması gerekmektedir.”

 

-“Verimli ovalar mutlak suretle korunmalıdır”-

Bayraktar, gıda güvencesi için toprağın olmazsa olmaz olduğunu, bu konuda toplumda bilinç oluşturulması gerektiğini söyledi. Verimli ovaların mutlak suretle korunması gerektiğini ifade eden Bayraktar, şunları kaydetti:

“Tarım arazilerinin korunması konusunda çok hassas hareket etmemiz gerekir. Alternatif marjinal araziler mevcutken verimli tarım arazilerini tarım dışı amaçlarla kullanmak büyük savurganlıktır. Birinci sınıf sulamaya uygun tarım arazilerimizin imara açılmasına asla izin vermemeli, bu araziler üzerine sanayi tesisleri, şehirler kurmamalıyız. Turizm, madencilik, ulaştırma için verimli tarım arazilerimizi kullanmamalıyız. Toprak Korumu Kurulları, çok etkin ve verimli arazileri koruyacak şekilde çalıştırılmalıdır. Ziraat Odalarımızın temsilcilerinin bu kurullarda görev yapması bir zorunluluk olmalı, bu husus valilerin takdirine bırakılmamalıdır. 7 milyon hektar alanı bulunan 258 büyük ovanın SİT alanı olarak ilan edilmesini olumlu buluyoruz. Belediyelerden tarım arazilerinin korunmasında daha dikkatli olmalarını, imar planlarında buna dikkat etmelerini, tarıma kaynak aktarmalarını bekliyoruz.

Bir santimetre kalınlığındaki bir toprağın oluşabilmesi için yüz ile bin yıllık bir süreç gerektiğinden topraklarımızın bilinçli kullanılmasının ne kadar önemli olduğu unutulmamalıdır. Toprağımızın kıymetinin herkesçe çok iyi bilindiği, toprağı yönetenlerden kullanana kadar her kesimin ona saygı duyarak hareket edeceği günler temennisiyle Dünya Toprak Gününü kutluyorum.”

ÇKS başvuru süresi uzatıldı…


-ÇKS başvuru süresi uzatıldı…          

-TZOB Genel Başkanı Bayraktar: -“Yaptığımız girişimler sonuç verdi. 30 Haziran’da sona eren ÇKS başvuru süresi, 31 Aralık tarihine uzatıldı”

-“Çiftçilerimizin mağdur olmamaları için Tarım ve Orman Bakanlığına süre uzatımı için gerekli başvurular TZOB tarafından yapılmıştı”

-“Üreticilerimiz olası sıkışıklıkları da düşünerek son günü beklemeden bir an önce Tarım il ve ilçe müdürlüklerine başvurmaları kendi yararlarına olacaktır”

 

Ankara – 01.12.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, yaptıkları girişimlerin sonuç verdiğini, 30 Haziran 2018 tarihinde sona eren Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) başvuru süresinin, 31 Aralık 2018 tarihine uzatıldığını bildirdi.

Bayraktar, yaptığı açıklamada, ÇKS Yönetmeliğine göre 2018 yılı ÇKS başvuru süresinin 30 Haziran 2018 tarihinde sona erdiğini, çok sayıda çiftçinin belirlenen sürede başvurusunu yapamadığını ve verilen desteklerden faydalanma hakkını kaybetmekle karşı karşıya kaldığını belirtti.

Çiftçilerimizin mağdur olmamaları için Tarım ve Orman Bakanlığına süre uzatımı için gerekli başvuruların TZOB tarafından yapıldığını vurgulayan Bayraktar, şunları kaydetti:

“Birliğimizin yaptığı girişimler sonuç vermiştir. Bugünkü Resmi Gazete’de yayınlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin geçici 1’nci maddesi olan ÇKS’ye başvuru zamanı değiştirilmiştir. Yapılan değişiklikle 30 Haziran 2018 tarihinde sona eren 2018 yılı ÇKS başvuru süresi, 31 Aralık 2018 tarihine kadar uzatılmıştır.

Çiftçilerimizin, 2018 yılı desteklerinden faydalanabilmeleri için, olası sıkışıklıkları düşünerek son günü beklenmeden Odalarımızdan alacakları çiftçi belgesi ve diğer belgeler ile birlikte 31 Aralık 2018 tarihine kadar Tarım il ve ilçe müdürlüklerine başvuru yapmaları kendi yararlarına olacaktır. Bilindiği gibi ÇKS kaydı olmayan çiftçilerin desteklerden yararlanmaları mümkün değildir.”