Bayraktar, Cumhurbaşkanlığı Bütçe Başkanı Ağbal’ı ziyaret etti

-Bayraktar, Cumhurbaşkanlığı Bütçe Başkanı Ağbal’ı ziyaret etti…

-TZOB Genel Başkanı Bayraktar: “Son bir yılda gübrede, mazotta, ilaçta, tohumda, tarımda kullanılan elektrikte, hayvancılıkta önemli bir maliyet unsuru olan yem fiyatlarında görülen artış, tarımda üretimi zorlaştırdı”

-“Çiftçimizin üretimde kalabilmesi için daha fazla desteklenmesi gerekir”

-“Biz buğday üretimini 24-25 milyon tonlara çıkarmayı hedeflerken, yeterli gübre kullanılmaz, sertifikalı tohum atılmazsa verim düşer, üretim geriler”

 

Ankara – 27.09.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, son bir yılda gübrede, mazotta, ilaçta, tohumda, tarımda kullanılan elektrikte, hayvancılıkta önemli bir maliyet unsuru olan yem fiyatlarında görülen artışın tarımda üretimi zorlaştırdığını bildirdi.

Bayraktar, Maliye eski Bakanı, Cumhurbaşkanlığı Bütçe Başkanı Naci Ağbal’ı ziyaret etti.

Ağbal’a tarım sektörünün sorunlarını anlatan, girdi maliyetlerinin yüksek olduğunu, çiftçinin gübre kullanımını azalttığını, bunun üretimi olumsuz etkileyebileceğini belirten Bayraktar, “Ortalama 20-22 milyon ton buğday üretiyoruz. 4-5 milyon ton kaliteli buğday ithal ediyoruz. Biz buğday üretimini 24-25 milyon tonlara çıkarmayı hedeflerken, yeterli gübre kullanılmaz, sertifikalı tohum atılmazsa verim düşer, üretim geriler” dedi.

Şemsi Bayraktar, ayrıca çiftçi borçlarının önemli bir sorun olduğunu, çiftçinin ihtiyacı olan düşük faizli krediye kolay bir şekilde ulaşması, bu konuda bankaların da zorluk çıkarmaması gerektiğini söyledi.

TZOB Genel Başkanı Bayraktar, bütün bu sorunların aşılabilmesi için çiftçinin mutlaka desteklenmesi gerektiğini ifade etti.

İthalat maliyetindeki yükselişe de dikkat çeken Bayraktar, şöyle devam etti:

“Buğdayın ithal maliyeti 88 kuruştu bugün geldiğimiz noktada 1 lira 36 kuruş. Mısırın ithal maliyeti 86 kuruştu bugün 1 lira 33 kuruş. Eskiden 2 liraya ithal edilen ayçiçeğinin ithal maliyeti bugün 3 lira 8 kuruş. Pamuk 7 liradan ithal ediliyordu, bugün geldiğimiz noktada ithal maliyeti 12-13 lira civarında. Üretimi artırmalıyız.” 

Tarım sektörünün önemini hala koruduğuna, istihdamda önemli bir yer tuttuğuna, işsizliği 1,9 puan düşürdüğüne dikkati çeken Bayraktar, çiftçinin üretimde kalabilmesi için daha fazla desteklenmesi gerektiğini ifade etti.

Ege Ziraat Odaları Aydın’da buluştu

-Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli, TZOB Genel Başkanı Bayraktar, 6 ilden 87 Ziraat Odası’nın Başkan ve Meclis Başkanlarıyla bir araya geldi

-TZOB Ege Bölge toplantısına Aydın Valisi Yavuz Selim Köşger, Aydın Milletvekilleri, Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Akif Özkaldı, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Cavit Bircan, Tarım Bakanlığı Genel Müdürleri, Kurum, Daire Başkanları, Ziraat Odası Başkan ve Meclis Başkanları, Meclis Üyeleri, çiftçiler katıldı

-Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli:

-“Kurlarda bir dalgalanma var. Döviz üzerinden saldırı var. Yani bu musibeti de pozitif bir şeye çevirmek lazım. Tarım ürünlerimizin ihracatını artıracak şekilde planlıyor, programlıyor olmamız lazım”

-TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar:

-“Biz artık daha fazla üretmek zorundayız. Üretime odaklanmak zorundayız. İthalat yapmak mümkün değil. Çiftçimizi tarlada tutmalı, çiftçimize daha fazla destek vermeliyiz”

-“Yapısal sorunların getirdiği maliyet ciddi boyutlarda. Bu sorun çözülmeden tarımda hedeflere ulaşamayız. Üretimi sürdürülebilir kılamayız”

 

Aydın – 16.09.2018 – Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 6 ilden 87 Ziraat Odası’nın Başkan ve Meclis Başkanlarıyla bir araya geldi.

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Atatürk Kongre Merkezi’nde düzenlenen Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Ege Bölge toplantısına, Aydın Valisi Yavuz Selim Köşger, Aydın Milletvekilleri, Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Akif Özkaldı, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Cavit Bircan, Tarım Bakanlığı Genel Müdürleri, Kurum, Daire Başkanları, Ziraat Odası Başkan ve Meclis Başkanları, Meclis Üyeleri, çiftçiler katıldı.

Bekir Pakdemirli, toplantıda yaptığı konuşmada, bazı ülkelerin tarımı stratejik alan olarak ilan ettiğine dikkati çekti. Bugün dünyada 6 trilyon kilokalori yiyecek üretildiğini, 2050’de 9 trilyon kilokaloriye ihtiyaç olacağını ancak bugün dünyada yüzde 55 olan şehirleşmenin de 2050’de yüzde 70 civarında olacağının öngörüldüğünü aktardı. Pakdemirli, “Bunları üst üste koyduğunuz zaman gerçekten tarımda çok farklı, ezber bozan işler yaparsak kendimize yeterli olmayı sürdürebiliriz veya eksik alanlarımızı kapatabiliriz. Yoksa bütün ülkeler gibi halimiz harap” dedi.

Pakdemirli, teknolojiyle tarımın buluşturulması gerektiğini, bilimle yapılan işlerle çiftçimize daha fazla gelir getireceklerinden emin olduklarını belirtti.

Türkiye’de tarım alanında 14 bin birlik ve kooperatif olduğunu dile getiren Pakdemirli, bu yapının Ziraat Odaları öncülüğünde sağlıklı bir düzene kavuşturulması gerektiğini söyledi.

 

-“Ziraat Odaları çiftçinin sesini dile getiriyor”- 

Pakdemirli, Oda ve birliklerden çiftçi üzerinde tahakküm kurmaya çalışanlar olduğuna işaret ederek, “bunlara müsaade etmeyeceğimi bilmenizi isterim. Ziraat Odaları çiftçinin sesini dile getiriyor. Ziraat Odalarını dışarda tutuyorum. Çiftçilerin gelirine göz diken, gelip siyaset yapan oda ve birliklerle işimiz olmaz” ifadesini kullandı.

Belli emtiaları çok daha sıkı takip etmeye başladıklarını belirten Pakdemirli, şöyle devam etti:

“Uluslararası piyasalardan, diğer taraflardan… Bu maliyetlerin düşürülmesi açısından ne gerekiyorsa, devletin elindeki gümrük indirimi gibi enstrümanları çiftçilerin lehine kullanacak şekilde planlıyoruz, programlıyoruz. Tabii ki kurların oturmasını beklememiz lazım. Kurlarda bir dalgalanma var. Döviz üzerinden saldırı var. Yani bu musibeti de pozitif bir şeye çevirmek lazım. Tarım ürünlerimizin ihracatını artıracak şekilde planlıyor, programlıyor olmamız lazım.”

Bakan Pakdemirli, çiftçilerde ortalama yaşın 55 olduğunu, gençlerin artık güvenlik görevlisi olmayı çiftçiliğe tercih eder duruma geldiğini belirterek, yeni nesile sürdürülebilir gelir sağlanması ve tarıma angaje edilmesinin yolunun aranması gerektiğini söyledi.

Üniversiteye giriş sınavında ilk 10 bin arasına giren ve ziraat mühendisliğini tercih edenlere burs vermeyi düşündüklerini anlatan Pakdemirli, çocukların erken yaşlarda toprakla uğraşmasını önemsediklerini dile getirdi.

Bakan Pakdemirli, 2023’te tüm Türkiye’de sulamayla ilgili problemi bitirmeyi hedeflediklerini, Aydın’da balık organize sanayi bölgesi kurulması için çalışma başlatacaklarını, ayrıca Aydın’da organize sera bölgesinin de olması gerektiğini kaydetti.

 

-Bayraktar; “Ege Bölgesi’nin tarım potansiyeli yüksek”- 

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, yaptığı konuşmada, bitkisel üretimin yüzde 13,7’sini, canlı hayvan değerinin yüzde 12,5’ini karşılayan bir bölgede toplantıyı yaptıklarını, Ege Bölgesi’nin gerçekten tarım potansiyeli yüksek olan ve bu potansiyeli çok iyi değerlendiren bir bölge olduğunu, çiftçinin de bu manada çok bilinçli hareket ettiğini bildirdi.

Ege’nin birçok üründe, pamuk başta olmak üzere dünyayla rekabet şansına sahip olan bir bölge olduğunu belirten Bayraktar, şunları söyledi:

“Bu manada bu bölgede böyle bir toplantı yapmamız anlamlı. Ege bölgesinden başladık. Bundan sonra da inşallah diğer bölge toplantılarımızı da nasip olursa yapacağız.

Türkiye Ziraat Odaları Birliği, 5 milyonun üzerinde üyesiyle Türkiye’nin en büyük kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşudur. Aşağı yukarı 800 civarında Ziraat Odamız var. Ve il ve ilçelerin yüzde 90’ında da teşkilatımızı tamamlamış bulunuyoruz.

Odalarımız son yıllarda idari ve mali yönden güçlendi. Aşağı yukarı yüzde 70’i kendi hizmet binasına sahip durumda. Odalarımızın yaklaşık yüzde 50’sinde makine parkı var. Girdi mağazaları var. Ziraat Odalarımız, 200’e yakın Avrupa Birliği kırsal kalkınma projesini hayata geçirdi ve kaynakları çiftçimiz için kullandı. Ciddi manada da eğitim çalışması yapıyorlar. Başta Tarım ve Orman Bakanlığı olmak üzere değişik bakanlıklarla protokoller imzaladık ve çiftçimize eğitim veriyoruz. Ziraat Odalarımızın eğitim verdiği çiftçi sayısı 427 bin. Bunun 190 bini kadın çiftçilerimiz. Yaklaşık 700 bine yakın çiftçimizi de fuarlara götürmek suretiyle yeni teknolojilerle tanışmalarını sağladık. Bu arada Ziraat Odaları Bilgi Sistemi’ni, ZOBİS’i kurduk.  Bütün Odalarımızda ZOBİS programını kullanıyoruz. Bütün kurum ve kuruluşlarla entegre olduk. Onlarla bilgi alışverişinde bulunuyoruz. Çiftçi Kayıt Sistemini Ziraat Odaları Birliği olarak yapabiliriz. Pilot olarak başlayabiliriz.”

Bayraktar, Meteoroloji Genel Müdürlüğü ile yapacakları protokolle meteoroloji bilgilerini çiftçilerle paylaşacaklarını bildirdi.

 

-“Tarım stratejik bir sektör”- 

Tarımın stratejik bir sektör olduğunu belirten Bayraktar, şöyle devam etti:

“Tarım ve gıda olmadan hayat olmuyor. O yüzden tarım çok önemli. Ülkemiz açısından değerlendirdiğimizde de tarım sektörü çok önemli. 81 milyonu ülke nüfusunu, 5 milyon mülteciyi, 40 milyon turisti besliyor ve 17 milyar dolarlık tarım ve gıda ihracatına katkı sağlıyoruz. Bunlar çok önemli ama bunu sürdürülebilir kılmamız lazım. Bizim hedeflerimiz çok daha büyük. Büyük hedeflere doğru koşuyoruz. Sadece ülkemizin gıda güvencesini değil, bu bölgenin gıda güvencesini sağlamak durumundayız. Avrupa’da, Kafkasya’da, Asya’da birçok ülke bize bakıyor. Onların da gıda güvencesini sağlamak durumundayız.

Tabii belli yapısal sorunlarımız var. Bunları çözmemiz gerekiyor. Maliyet de zaten buradan geliyor. Arazilerimiz fevkalade parçalı. 8,2 milyon hektar araziyi toplulaştırmamız lazım. Yine sulama yatırımlarını hızlı bir şekilde bitirmemiz lazım. Sulama yatırımlarını bitirmediğimiz takdirde, destek verilirse, biz mısırda açığımızı kapatırız, ayçiçeğinde açık veririz. Ayçiçeğinde kapatır pamukta açık veririz. Muhakkak suretle açık veririz. Bundan dolayı GAP, DAP, KOP gibi projelerin bitmesi çok önemli. Türkiye’nin her tarafında barajların sulama kanallarıyla beraber bitirilmesi önem verdiğimiz bir konu.”

Yapısal sorunların getirdiği maliyetin ciddi boyutlarda olduğunu, bu sorun çözülmeden tarımda hedeflere ulaşılamayacağını, üretimin sürdürülebilir kılınamayacağına dikkati çeken Bayraktar, şunları söyledi:

“Onun dışında özellikle son kur artışıyla beraber de takdir edersiniz mazotta, gübrede, ilaçta, yemde maliyetler arttı. Yemde biz istedik hükümetimiz  KDV indirimi desteği verdi ama bu maalesef üreticiye yansımadı. Yemde desteğin muhakkak surette üreticiye doğrudan ödenmesinde büyük fayda vardır. KDV indirimiyle fabrikalar altı ay gibi bir zaman sürecinde belirli fiyat indirimler yaptılar ama sonra yem tekrar pahalandı. Kur artışıyla beraber pahalılık devam etti.

Bugünlerde tabii üreticilerimiz özellikle taban gübresi kullanacak. Ekim sezonu başlıyor. Burada fevkalade artan gübre fiyatlarına üreticilerimiz muhakkak suretle destek istiyorlar.”

 

 -“Yıllardır takip ettiğimiz ecrimisil sorunu çözüldü”- 

Bizim uzun yıllardır takip ettiğimiz ecrimisil sorununun çözümü için kaynak bulunmasının önemli olduğunu belirten Bayraktar,  “üreticilerimiz üretim yapmalarına rağmen ÇKS’ye kayıtlı olmadıkları için prim desteklerinden yararlanamıyorlar. Mazot, gübre desteğinden yararlanamıyorlar. Toprak Mahsulleri Ofisi’ne mal veremiyorlar, Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerinden kredi kullanamıyorlar. Çoğu küçük çiftçilerimiz. Konuyu Başbakanlığı döneminde Binali Yıldırım’a intikal ettirdim, kendilerinin talimatıyla konu çözüldü. Yılan hikayesine dönen bu mesele çözülmüş oldu” dedi.

Artık ithalatın imkansız hale geldiğini, bu kur artışlarından sonra dünyanın her yerinden çok rahat buğday bulurum deme şansı kalmadığını bildiren Bayraktar, şöyle devam etti:

“Buğdayın ithal maliyeti 88 kuruştu bugün geldiğimiz noktada 1 lira 36 kuruş. Mısırın 86 kuruştu bugün 1 lira 33 kuruş. Ayçiçeği eskiden 2 liraya mal ediyorduk bugün 3 lira 8 kuruş civarında maliyeti var. Pamuğu 7 liradan ithal ediyorduk bugün geldiğimiz noktada 12-13 lira civarında ithal maliyeti var. İthal maliyeti arttıkça içteki piyasa biraz hareketlenecek. Çiftçimiz bu girdi artışları karşısında ürünlerini değerlendirerek biraz rahatlayacak. Bu gerçeği kabul etmemiz lazım. Asıl mesele biz artık daha fazla üretmek zorundayız. Üretime odaklanmak zorundayız. İthalat yapmak mümkün değil. Çiftçimizi tarlada tutmalı, çiftçimize daha fazla destek vermeliyiz. İnşallah Tarım Bakanımız da buna kaynak bulacak. Büyük bir çabası var. Hep beraber çalışacağız. Bunu şunun için yapacağız. Bölgemizde, bu coğrafyada komşularımızın başına gelen hadiseler, bizim başımıza gelse bizi mülteci olarak kabul edebilecek bir ülke var mı? Yok. Bizi besleyebilecek bir toprak var mı? Besleyebilecek bir çiftçi var mı? Yok. O halde bu ülkede birbirimizin, bu ülke topraklarının kıymetini çok iyi bilmek zorundayız. Birlik ve beraberliğimizi muhafaza ederek bu sorunların üstesinden geleceğiz. Tarımın sorunlarını da inşallah hep birlikte çözeceğiz.”

Toplantıda daha sonra Ege Bölgesi Ziraat Odalarının sorunlarının ele alındığı bölüme geçildi. Aydın adına Efeler Ziraat Odası Başkanı Mehmet Kendirlioğlu, Burdur adına Burdur Ziraat Odası Başkanı İbrahim Demir, Denizli adına Merkezefendi Ziraat Odası Başkanı Hamdi Gemici, İzmir adına Menemen Ziraat Odası Başkanı Arif Metin Karagöl, Manisa adına Akhisar Ziraat Odası Başkanı Ahmet Akbuğa, Muğla adına Seydikemer Ziraat Odası Başkanı Muhsin Gümüş, illerindeki tarımsal sorunları ve çiftçi taleplerini dile getirdiler.

Toplantıda, Bakan Pakdemirli’ye yöresel kıyafet olan sekiz köşeli çiftçi kasketi, puşi giydirildi, körüklü çizme ve yöresel ürünler hediye edildi.

Daha sonra söz alan Ziraat Odası ve Meclisi Başkanları tarımda yaşadıkları sorunları ve taleplerini paylaştılar.

Tarım Bakanı Pakdemirli ve TZOB Genel Başkanı Bayraktar, Aydın Valisi’ni ziyaret etti

Aydın – 16.09.2018 – Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ve Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Aydın’daki ziyaretleri kapsamında Aydın Valisi Yavuz Selim Köşger’i de ziyaret ettiler.

Köşger’in makamındaki görüşmede ildeki tarımsal çalışmalar ele alındı.

TZOB Genel Başkanı Bayraktar, Aydın’da

Aydın – 16.09.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ege Bölge toplantısına katılmak üzere gittiği Aydın’da Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ve bakanlık bürokratlarıyla birlikte çeşitli ziyaretlerde bulundu.

Pakdemirli ve Bayraktar, İncirliova’da incir, kayısı ve üzümden yıllık 6 bin ton üretim yapan ve tamamını 40 ülkeye ihraç eden işleme ve paketleme tesisini ziyaret ettiler. Tesisi yakından inceleyen ve üretim kapasitesi hakkında bilgi alan Pakdemirli ve Bayraktar, Mardin’de geçtiğimiz günlerde terör saldırısında şehit olan Jandarma Er Orkun Alp Arslan’nın evine taziye ziyaretinde bulundu. Bakan Pakdemirli ve Bayraktar’ın önderliğindeki heyet, şehidin ailesine başsağlığı dileğinde bulundular.

Bayraktar’ın Sakaryalı konukları…

-Bayraktar’ın Sakaryalı konukları…

-Sakarya Valisi İrfan Balkanlıoğlu, AK Parti Sakarya

İl Başkanı Fevzi Kılıç ile SATSO Başkanı Akgün Altuğ,

Bayraktar’ı ziyaret etti

-Sakarya Amatör Spor Kulüpleri Federasyonu Başkanı

Yaşar Zımba da Bayraktar’a nezaket ziyaretinde bulundu

 

Ankara – 14.09.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Birlik Merkezi’nde Sakarya’dan gelen heyetle bir araya geldi.

Sakarya Valisi İrfan Balkanlıoğlu, AK Parti Sakarya İl Başkanı Fevzi Kılıç, Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası (SATSO) Başkanı Akgün Altuğ, Bayraktar’ı ziyaret etti.

Görüşmede, Sakarya’nın sorunları değerlendirildi; yapılması gerekenler konuşuldu.

Sakarya Amatör Spor Kulüpleri Federasyonu Başkanı Yaşar Zımba da Bayraktar’a nezaket ziyaretinde bulundu.

CHP heyeti TZOB’u ziyaret etti


-TZOB Genel Başkanı Bayraktar:

-“Ülke olarak sıkıntılı bir dönemden geçiyoruz. Öyle görünüyor ki göbeğimizi kendimiz keseceğiz”

-“Birlik ve beraberliğimizi koruyarak bu zorlukları aşabileceğimize inanıyorum”

-CHP Genel Başkan Yardımcısı Sarıbal:

-“Eğer dünyayla rekabet edeceksek bunu burada tam da evinde TZOB’da da söylemek isteriz, dünyada tarım ham maddesiyle ilgili kimse bizle rekabet edemez. Bütün mesele bizim rekabet edebileceğimiz koşulların sağlanması”

 

Ankara – 07.09.2018 – Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, “ülke olarak sıkıntılı bir dönemden geçiyoruz. Öyle görünüyor ki göbeğimizi kendimiz keseceğiz. Birlik ve beraberliğimizi koruyarak bu zorlukları aşabileceğimize inanıyorum” dedi.

Genel Başkan Yardımcıları Orhan Sarıbal, Aykut Erdoğdu, Bülent Kuşoğlu ile Konya Milletvekili Abdüllatif Şener’den oluşan CHP heyeti, TZOB’u ziyaret etti.

TZOB Genel Başkanı Bayraktar, görüşme öncesi yaptığı açıklamada, tarımın, siyasi partilerin gündeminde olmasının önemli olduğunu belirtti. Siyasi partilerle zaman zaman bir araya gelmekte büyük fayda olduğuna inandığını vurgulayan Bayraktar, şunları söyledi:

“Ülkemizin gıda güvencesini sağlamak durumundayız. Dünya tarım ticaretiyle rekabet etmek durumundayız. Tarım ticaretinde koşullar fevkalade ağırlaştı, rakip ülkeler çiftçilerine bize göre çok daha fazla destek veriyorlar. Destek ve verimlilik rakamları bize göre maalesef çok daha yüksek. Bundan sonra tarımı çok daha fazla konuşacağız. Ekonominin temeli olan tarım sektörünü ihmal ettiğimiz takdirde, bağımsızlığımız tehlikeye girer.”  

Türkiye’nin ekonomik anlamda sıkıntılı bir dönemden geçtiğini ifade eden Bayraktar, “Öyle görünüyor ki göbeğimizi kendimiz keseceğiz. Bu coğrafyada komşularımızın başına gelen olaylar bizim başımıza gelse bizi kabul edebilecek hiçbir ülke yok. Bizi isteyebilecek hiçbir toprak da yok. Bu bakımdan ülkemiz çok önemli, birlik ve beraberliğimizi koruyarak bu zorlukları da aşabileceğimize inanıyorum” ifadesini kullandı. 

Bayraktar, konuşmasında ziyaretleri için CHP heyetine teşekkürlerini iletti.

CHP’nin Tarım Politikaları ve Tarım Örgütlerinden sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Orhan Sarıbal ise parti bünyesinde ekonomi masası oluşturduklarını bildirdi. Sektörel alanlar içinde yaşanan sorunları öğrenmek ve mevcut sorunlara göre bir yol haritası çizmek anlayışıyla TZOB’a geldiklerini belirten Sarıbal, şöyle konuştu:

“Türkiye’nin tarım sektöründe kendi kendine yetecek potansiyeli var. Su varlığımız, iklim varlığımız, toprak varlığımız, mekanizasyon varlığımızı üst üste koyduğumuzda kendi ülkemizin gıda egemenliğini sağlayabilecek durumdayız. Ancak ne yazık ki birçok üründe ithalatçı durumdayız. Çiftçilerimizi koruyacağız, çiftçilerimizle birlikte olacağız, çiftçilerimizi destekleyeceğiz. Eğer dünyayla rekabet edeceksek bunu burada tam da evinde TZOB’da da söylemek isteriz, dünyada tarım ham maddesiyle ilgili kimse bizle rekabet edemez. Bütün mesele bizim rekabet edebileceğimiz koşulların sağlanması. Onlar nasıl destekliyorsa biz de destekleyeceğiz.”